ایده‌های خلاقانه و کوچک برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خانگی و اینترنتی

ایده‌های خلاقانه و کوچک برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خانگی و اینترنتی

برای شروع یک بیزینس خانگی همیشه احتیاج به پول یا سرمایه زیاد نیست! بیشترین چیزی که شما احتیاج دارید، داشتن انرژی و اشتیاق برای رسیدن به موفقیت است.

اگر با وجود انگیزه کافی هنوز ایده شخصی خود را نیافتید، این مطلب را به هیچ­وجه از دست ندهید!

فریلنسینگ: فریلنسری سبکی از کار است که از زمان مدرنیه و دیجیتال شدن بیزینس‌ها محبوبیت بسیاری پیدا کرد؛ از دوران شیوع کرونا، افرادی که شغل خود را از دست داده یا مجبور به دورکاری بودند، ناچار به ادامه فعالیت به صورت فریلنسری شدند. در سبک فریلنسری شما به چندین کارفرما خدمت ارائه می‌دهید، همچنین دست شما برای انتخاب پروژه در سطح گسترده­ای باز است. برای مثال اگر مترجم زبردستی هستید، در دنیای فریلنسری این امکان برایتان وجود دارد که خارج از محدوده زندگی­ خود حتی از شهر یا کشورهای دیگر هم مشتری داشته باشید. جذاب است نه؟ از مزایای فریلنسری می­توان به کم کردن هزینه رفت‌وآمد، در دست داشتن زمان کاری، انجام چندین پروژه به صورت هم زمان و بهتر شناخته‌شدن در دنیای بیزینس اشاره کرد. با این وجود، این نوع فعالیت معایب خاص خود را دارد، برای همین قبل از انتخاب این سبک به خوبی درباره آن تحقیق نمایید.

فعالیت‌های پیشنهادی برای انجام فریلنسری: کپی‌رایتینگ، تولیدمحتوا، تولید محتوای گرافیکی، منشی مجازی و …

فروش دوره‌های تخصصی: اگر تجربه یا تخصص کافی در موضوع خاصی دارید، چه چیز بهتر از اینکه دانش‌تان با بقیه هم به اشتراک گذاشته شود؟ در دنیای امروز افراد دغدغه و شلوغی‌های زیادی دارند، برای همین خیلی از کسانی که به دنبال رشد و یادگیری­‌اند، به دنبال راهی برای بالا بردن سرعت یادگیری، صرف هزینه و انرژی کمتر هستند. آموزش آنلاین به خصوص از زمان ویروس کرونا بی­اغراق جای بسیاری در زندگی ما باز کرده است، بنابراین این فرصت زمانی­که این ایده به درستی و اصولی اجرا شود، بسیار درآمدزا و محبوب می‌باشد. برای شروع ابتدا از مهارت و اطلاعات خود مطمئن شوید، دوره‌های آموزشی اشخاص موفق را دنبال کنید و بعد تولید محتوای خود را استارت بزنید.

امکانات لازم برای شروع کار: لوکیشن مناسب با نور کافی برای فیلم‌برداری یا تجهیزات مناسب برای ضبط صدا، دوربین مناسب و میکروفون

فروش قالب‌های گرافیکی: تولید محصولات گرافیکی یکی از شغل‌های پولساز در دنیای مدرن محسوب می­شود. اگر محتوا را شاه‌کلید هر کسب‌وکاری در نظر بگیریم، ارائه آن در قالب مناسب و زیبا، نقطه‌قوت آن محسوب می‌شود. همان طور که می‌بینیم این روزها بیشتر افراد از اینفوگرافیک و پاورپوینت برای بیان محتوا استفاده می‌کنند. اگر به سایت یا شبکات اجتماعی برندهای موفق نگاهی اندازید، قالب‌بندی مرتب، چشم­نواز و سازمان‌دهی شده شما را برای خرید یا خواندن مطالب­ آن‌ها ترغیب می‌کند. برای شروع با دقت داده­ها و محتوای رقبای خود را آنالیز کنید تا با سبک و سیاق مخاطبان آشنا شوید.

نکات ضروری برای شروع: دانش کافی از نرم‌افزارهای گرافیکی، آشنایی با دنیای دیجیتال و بازاریابی

ساخت جعبه و پک‌های کادو: با ورود تعداد زیادی از فروشنده­ها به فضای مجازی، خیلی از اشخاص خرید خود را آنلاین انجام می­دهند. در دنیای دیجیتال تنوع محصولات بیشتر از فضای واقعی است، برای همین کسانی که سلیقه و شناخت کافی از نیاز مشتریان دارند، به خوبی می‌توانند به سودآوری برسند. مناسبت‌های خاص و تاریخ‌هایی که افراد به دنبال خرید هدیه و پک‌های کادوئی هستند را یادداشت و متناسب با آن پکیج‌های جذاب و خلاقانه خود را طراحی کنید. اگر با کار دستی راحت نیستید، این ایده را با دوست هنرمندتان شروع کنید و خودتان به تبلیغ بیزینس و بازاریابی بپردازید. به علاوه، برای پیدا کردن مشتری زمانی که بازدید از پیج یا سایت­ پایین است، به مغازه‌های فروش محصولات کادوئی یا حتی گل‌فروشی‌ها سر بزنید.

خلاصه کلام: یک کارآفرین باید دید باز و عمیقی به مسائل و اطراف داشته باشد. برای شروع همیشه به دنبال فرصت‌ها نباشید، بلکه تهدیدها هم در نظر بگیرید. بسیاری از افراد مبتکر و موفق از تهدید و مشکلات مشتریان ایده خود را پیدا کردند. پس به دنیای اطراف خود دقیق شوید و ابتدا سعی در رفع مشکلات بقیه داشته باشید تا ایده‌های کارساز به ذهنتان جرقه بزند.

هدفمند و متمرکز باشید

چطور در دوران رکود به سودآوری برسیم؟

قیف فروش برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ ها

 

از زمانی­که کووید 19 زندگی همه انسان‌های دنیا را تغییر داد، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپی تلاش کردند تا در بازار فعلی حیات خود را حفظ کنند؛ با این حال آن‌ها مستقیما وارد یک رکود اقتصادی شدند که در نتیجه آن، اعتماد مصرف‌کنندگان به مراتب پایین آمد. در دنیای امروز که تغییرات اقلیمی بیش از گذشته سرعت گرفته، برای موفقیت یک بیزینس به چیزی فراتر از داشتن یک ایده برنده احتیاج است.

مطالعات نشان می‌دهد، هزینه فروش به مشتریان جدید 5 برابر بیشتر از مشتریان قدیمی می‌باشد؛ بنابراین برای رسیدن به سودآوری به جای تمرکز بر افزایش فروش، باید انرژی خود را بر حفظ روابط فعلی گذاشته تا مشتریان وفادار خود را افزایش دهید.

صرف‌نظر از اندازه کسب‌وکار، هر کارآفرینی با چرخاندن قیف فروش خود در چارچوب 5 قانون اساسی می‌تواند به سودآوری برسد.

اگر می‌خواهید در دوران پرتلاطم و نواسانات بازار جان سالم به در برده و حتی بدون بودجه زیاد، سود و سرمایه خود را افزایش دهید، همواره تمرکز بر 5 حوزه را به یاد داشته باشید.

1-اطلاع‌رسانی

حتی اگر بیزینس شما از بزرگ‌ترین و خلاقانه‌ترین شرکت‌های دنیا هم باشد، اگر به هدف بازار خود دست پیدا نکنید، موفقیت را تنها در خواب خواهید دید! یک کارآفرین نمونه قبل از خلق ایده و ارائه محصول، به این فکر نمی‌کند که مشتری خودش پیدا خواهد شد، شروع کسب‌وکار با این نگرش یعنی یک شکست واقعی!

برای راه‌اندازی یک تجارت این وظیفه کارآفرین است که مصرف‌کننده یا مشتری را پیدا کند و متناسب با نیاز بازار برند خود را عرضه نماید. اگر مخاطبی برای فعالیت شما وجود ندارد، به همان ترتیب برند شما هم وجود نخواهد داشت!

در صدر قیف بازاریابی “آگاهی” وجود دارد. در این مرحله برند خود را در مقابل بازار قرار داده و با استفاده از روش و ابزارهای مختلف مانند شبکات اجتماعی و بازاریابی، مخاطب هدف خود را جذب کنید.

2-مکالمه

در حالی که یک کارآفرین عادی بر فروش بیشتر تمرکز دارد، یک کارآفرین موفق به دنبال سرنخ برای ارتباط با مشتریان است، پس مهم‌ترین مرحله در هرم سودآوری، برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه می‌باشد. زمانی که ارتباط لازم برقرار شد و رضایت مشتری را جلب کردید، کلید­ ضروری برای ایجاد وفاداری و فروش در دستان شماست. در این مرحله باید به خوبی نیازها، ایده­آل‌ها و رفتار مخاطب هدف خود را بشناسید و با دید روانشناسی و اجتماعی رفتارش را تحلیل کنید. با زبان خاص او پیام خود را برسانید تا حس کند شما خواسته‌هایش را کامل درک کرده‌اید.

3-ساخت رابطه

طبق مطالعات بیزینسی دانشگاه هاروارد، داشتن ارزش‌های مشترک، 64% از روابط برند را هدایت می‌کند؛ به این معنی که مشتریان حاضرند برای برندهایی که می‌شناسند هزینه بیشتری پرداخت کنند. برند و تجارت شما باید انعکاس‌دهنده ارزش‌های مخاطب هدف باشد و به صورتی منتقل شود که ارتباط بین برند و مشتری به خوبی ایجاد شود.

یکی از بهترین روش‌ها، ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک می‌باشد، زیرا زمانی که ارتباط شخصی بین دو فرد الگوسازی می‌شود، اثرگذاری بهتری دارد. ایجاد ارتباط فعال با مشتری، برند شما را در ذهن او نگه می‌دارد و حس اعتماد ایجاد می‌کند.

4-تثبیت و حفظ موقعیت

داشتن و اجرای یک استراتژی هوشمند برای حفظ و سودآوری یک تجارت، ضروری است. هزینه‌های شرکت مثل بازاریابی را متناسب با درآمد شرکت خود تعیین کنید. تمرکز بیش از اندازه برای فروش اول، شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، بنابراین نقشه راه خود را مدلی طراحی نمایید که به فروش دوم، سوم و … برسد و درآمد مداوم را به دنبال داشته باشد. به این صورت کسب‌وکارتان از سود سالمی برخوردار خواهد شد.

5_پشتیبانی و دفاع

برای تجارت خود حامی پیدا کنید؛ برای مثال تصور کنید که شما فروشنده‌ای جدید به تیم خود اضافه ­کرده‌اید که حاضر است بدون دریافت دستمزد محصول شما را معرفی و حمایت کند و حتی بابت آن پول هم بپردازد! این به معنی ارتباط موثر با مشتری است. زمانی که یک حلقه ثابت از مشتریان وفادار در کنار خود دارید، یعنی شما یک کانال بازاریابی ارگانیک و سازنده برای خود ساخته‌اید.

حمایت از برند از طریق 3 ضلع مثلث: محصول با کیفیت، خدمات مشتری موثر و ایجاد رابطه قوی با مشتری انجام می­شود. در واقع با پیوند سازنده این عناصر همیشه هواداری مشتریان خود را خواهید داشت.

خلاصه کلام: برای ماندگار شدن در تجارت و بازار، به کل قیف بازاریابی نیاز دارید. کسب‌وکارهای تازه تاسیس و کوچک باید حفظ و حمایت (مرحله 4 و 5) را در اولویت کار خود قرار داده تا هزینه‌های بازاریابی را پایین و مقدار وفاداری مشتریان خود را افزایش دهند تا سود بلندمدت خود را تضمین کنند.

هدفمند و متمرکز باشید

سید مهرداد مولایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *