روش پول جمع کردن! چطور پس‌انداز کنیم؟

روش پول جمع کردن! چطور پس‌انداز کنیم؟

تصور کنید اتفاقی در زندگی و موقعیت شغلی‌تان پیش آمده که ممکن است برای چند ماه یا شاید هم یک‌سال، درآمدی نداشته باشید! این اتفاق می‌تواند در قالب از دست دادن شغل، تغییر مسیر زندگی یا شرایطی اجتناب‌ناپذیر پیش آید. اگر هنگام تصور چنین موقعیتی  ناخودآگاه دچار تپش قلب و استرس می‌شوید، این یعنی آژیر خطر برای شما به صدا درآمده و باید فکری به حالش کنید! برای درک بهتر این موضوع حتما این متن را تا انتها دنبال کنید.  

تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید!

معمولا افراد قبل از مواجه با شرایط بحرانی به دو شکل واکنش نشان می‌دهند: مدل اول کسانی که همیشه برای روز مبادا پس‌اندازی دارند و هیچ‌وقت از آینده و اتفاقات ناگهانی آن غافل نیستند!

اما مدل دوم را معمولا افرادی در بر می‌گیرد که حتی در حالت نرمال هم عادت به جمع کردن پول ندارند، چه برسد به شرایط بحرانی! این اشخاص به نظرشان پس‌انداز کردن کاری سخت یا نشدنی است یا حتی ممکن است به این فکر کنند که درآمد پایین آن‌ها به زور کفاف زندگی روزمره ­را می‌دهد. اما این کار با کمی حساب و کتاب و با کم‌ترین مبلغ هم شدنی است.

صندوق اورژانسی آماده کن! 

 اگر تا به حال تجربه ذخیره پول را نداشتید، در اولین قدم برای خودتان کمک هزینه  اورژانسی ذخیره کنید.  به طور ایده‌آل کمک‌هزینه اورژانسی می‌تواند ۳تا۶ ماه از هزینه‌های ناخواسته شما را تامین کند. منظور از هزینه‌های ناخواسته مبالغی است که برای پرداخت اجاره، وام، مواد غذایی، رفت‌وآمد  و … پرداخت می‌شوند. 

اساساتمام هزینه‌هایی که به نیازها مربوط می‌شوند، نه خواسته‌ها!

برای شروع هدف‌ شما این باشد که هر ماه ۱۰٪ از درآمدتان را در صندوق ذخیره کنید. از پایین‌ترین مبلغ شروع کنید تا این عادت در شما نهادینه شود، سپس به طور تدریجی مقدار پس‌انداز را افزایش دهید؛ مثلا به ۳٪ یا ۶٪ برسانید. 

کجا ذخیره کنیم؟ 

بهتر است اندوخته‌های خود برای روز مبادا را دور از دسترس و دیدتان قرار دهید. 

حسابی جداگانه در بانک باز کنید وپول‌هایتان را آنجا نگه دارید، سپس کارت را در محلی امن گذاشته تا همیشه همر هتان نباشد، یا اینکه به فردی قابل اعتماد بسپارید.

 

خلاصه کلام: برای رسیدن به سبک زندگی ایده‌آل همیشه باید با واقعیت و توانایی‌های خود روبرو شد. هیچ موفقیتی بدون تغییر و بالا بردن آگاهی، شدنی نیست! قبل از هر چیز بهانه‌ها و باورهایی که مانع رشدتان شده را یادداشت و با باورهای جدید و محرک جایگزین کنید. اگر ذهنتان مدام تکرار می­کند که کاری نشدنی است، یعنی افکار شما هنوز به پیشرفت باور ندارد. ذهنتان را به چالش بکشید و موانع سد راه خود را کنار بگذارید و با آغوشی باز پذیرایشان باشید. بگذارید ترس محرک شما باشد نه ترمزگیر شما!

هدفمند و متمرکز باشید

سید مهرداد مولایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *