میلیونر شدن به روش وارن بافت

میلیونر شدن به روش وارن بافت
4 قانون وارن بافت در بازارهای بی‌ثبات

در مقایسه با قبل از فراگیری کووید 19 حدس می‌زنید چند درصد از کارآفرین‌ها اعتمادبه‌نفس خود را از دست دادند؟ باید گفت بهترین کارآفرین‌ها کسانی هستند که به صورت شهودی از بحران­ برای گوش دادن به بازار و مشتریان استفاده می‌کنند و در صورت لزوم با نوآوری و ایجاد انعطاف سرنوشت شغلی خود را تغییر می‌دهند.

حال برای بسیاری از ما شرایط کنونی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. نسبت به گذشته مصرف‌کنندگان به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کنند که در گذشته نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم؛ رفتار کارمندان و حتی اشکال اساسی استخدام هم تغییر کرده است. با توجه به این موضوع، این سوال پیش می­آید که آیا هنوز هم می‌توان از نظر مالی به اندازه کافی برای بازنشستگی تامین بود؟

خوشبختانه این امکان وجود دارد اما احتمالا از طریق روش‌هایی متفاوت از چیزهای که قبلا تصور می‌کردید؛ در واقع قصد داریم یک نقشه برای اقدام‌های خود طراحی کنیم.

از وارن بافت الگوبرداری کن!

1-پس‌انداز خود را پرداخت کنید!

وارن بافت در موقعیت‌های مختلف بارها به این اشاره کرده که اول از همه به خودتان بپردازید. به همین منظور بخشی از سرمایه خود را کنار بگذارید. بسیاری از کارآفرین‌ها به خصوص در آغاز فعالیت، به دنبال خروجی‌های بزرگی هستند که منجر به بی‌راهه و دورافتادن از مسیر می‌شود. براساس آمار افرادی که از نظر مالی موفق عمل می‌کنند، قبلا الگو مالی درست را تمرین کرده‌اند؛ همچنین آن‌ها برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری منتظر زمان مناسب برای شروع نماند‌ه‌اند. کارآفرینان موفق آنچه را که برای بازنشستگی نیاز هست، محاسبه و از ابتدا پس‌اندازی را کنار گذاشته‌اند؛ اما باید توجه داشت که این افراد برای سرما­یه‌گذاری و تجربه زندگی لوکس، پایین‌ترین بودجه را نظر گرفتند. با تمام این اوصاف، حتی اگر خودتان تمایلی به ذخیره پول ندارید، این کار را به فرزندانتان یاد دهید تا از همان کودکی با دید بلندمدت به زندگی نگاه کنند.

2-مراقب زرق و برق برندها باشید!

زمانی که قصد خرید خانه دارید، مکانی را انتخاب کرده که به راحتی می‌توان مجدد فروخت یا به منظور کسب درآمد غیرفعال (درآمد جانبی) اجاره داد. به­علاوه برای زندگی، خانه‌ای که در حال حاضر نیازهایتان را تامین می‌کند در نظر بگیرید و به جای آن برای تفریح یا سفر، مکانی لوکس را اجاره کنید. برای مدیریت بهتر پول‌هایتان، هر ماه 20% از سرمایه یا درآمد خود را به غذا، فشن و سرگرمی اختصاص دهید. برای این کار نیاز نیست سطح توقع و سبک زندگی شخصی­ خود را تغییر دهید یا از ایده‌آل‌هایتان فاصله بگیرید! اما باید با توجه­ به بودجه مشخص‌شده، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها را انجام دهید. برای مثال، اگر علاقه زیادی به برندهای لوکس دارید، به پیشنهاد وارن بافت خرید را نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. آیا کیفیت و سبک چیزی که قصد خرید دارید، تا چندین سال یا دهه‌های مختلف همراهتان خواهد بود؟ آیا سبک کلاسیک دارد و می‌توان در زمان‌های دیگر هم استفاده کرد؟ بیشتر از هر چیز به ارزش ذاتی دارایی‌هایتان دقت کنید.

3-حواستان به دخل و خرجتان باشد!

این جمله از وارن بافت بسیار نقل‌قول شده که ” اگر چیزهایی که به آن‌ها احتیاجی نیست را بخرید، به زودی ناچار خواهید شد چیزهایی که نیاز دارید را بفروشید.”  کارت‌های اعتباری بزرگ‌ترین پتانسیل را برای هدر رفتن، دریافت و پس­انداز دارند. اگر طبق گفته بافت رفتار کنید، احتمالا خیلی زود به مشکل مالی برخورد خواهید کرد. برای همین نیاز است که رفتار اصولی با پول را بلد باشید و مهم­تر از همه حساب پس‌اندازتان را از حساب خرج‌تان جدا کنید. بازارها را احساسات کنترل می‌کنند، برای همین طمع و ترس از اجزای اصلی آن هستند. نسبت به تبلیغات، جامعه و رسانه‌ها هوشیار باشید و بدون توجه به جو با درایت تصمیم بگیرید.

4-هنگام سرمایه‌گذاری به خصوص با وام و قرض احتیاط کنید!

بافت بارها درباره سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از طریق قرض هشدار داده است. بهتر است به جای سودهای کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهید. سهامی را بخرید که در برابر شوک‌های منفی بازار مقاوم هستند. اگر حاضر نیستید سهامی را به مدت 10 سال نگه دارید، پس فکر خرید آن را از سر بیرون کنید! سرمایه‌گذاری موفق نیاز به صبر، گذشت زمان و ذکاوت دارد.

هدفمند و متمرکز باشید

سید مهرداد مولایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *